Dotaz:
Zák. 362/2021 Sb. účinný od 1.1.2022, část čtvrtá, čl. V, bod 11) ukládá, že veškerá měřidla a přístroje registrující dodávku tepelné energie (dále jen „měřidla“) dle § 7, odst. 4) zák. 406/2000 Sb. v platném znění, instalovaná po 1.1.2022 musí být dálkově odečitatelnými stanovenými měřidly. Veškerá stávající místa osazená stanovenými měřidly musí být osazena dálkově odečitatelnými stanovenými měřidly do 1.1.2027. Zde příliš nechápeme ten datum 1.1.2027, když platnost ověření vodoměrů je 5 let, tj. i kdybychom výměnu provedli 12/2021, tak nejpozději v 12/2026 musíme vyměnit znovu s tím, že dle věty první už jakákoliv měřidla instalovaná po 1.1.2022 musí být dálkově odečitatelné, tj. ten požadavek 1.1.2027 mi přijde nadbytečný nebo to chápeme špatně? Dále pak v bodě 12) definuje, co se rozumí dálkově odečitatelným stanovenými měřidlem, když takovým měřidlem se rozumí takové, pro které k provedení odečte není nutný přístup do jednotlivých bytů nebo NP. Za dálkově odečitatelné stanovené měřidlo nezle považovat měřidlo, které bylo instalováno před 1.1.2022 a splňuje kritérium dle věty první, ale není nastaven na dálkový odečet minimálně v měsíčním intervalu, což se prokazuje technickou dokumentací měřidla. Námi instalovaná měřidla Apator METRA E-ITN 30.2 a el. rádiové moduly E-RM 30 pro bytové vodoměry Apator Powogaz bez instalace systému centrálních odečtů CRS 40 dle přiložené tech. dokumentace toto neumožňují, resp. jen právě s tím systémem centrálních odečtů CRS 40, který ale dosud nemontujeme; měřidla nemají paměť se spotřebou každého posledního měsíce, jen poslední den v roce; resp. je možné provádět měsíční odečty a odečítat je jen z „chodby“ pomocí odečtové jednotky FRU 40 zde……Zmíněný systém centrálních odečtů CRS 40 chceme instalovat tak, aby byl všude nejpozději k 31.12.2026 – je tento postup / naše úvaha správná? Tento systém je s námi instalovanými měřidly plně kompatibilní a v podstatě je vše na „dálkové“ odečty po dodatečné instalaci zmíněného systému CRS 40 připraveno, ale zatím nezprovozněno.
K tomuto se zřejmě následně váže i ona povinnost dle navrhovaného znění § 8a, body 1) a 2) zák. 67/2013 Sb., který by měl být účinný od 1.1.2023, což zatím není schváleno a je otázkou, zda se vůbec stihne, ale kde se uvažuje s onou povinností u dálkově odečitatelných měřidel měsíčně informovat spotřebitele o spotřebě ÚT a TUV.
Odpověď:
K Vašim pochybnostem o pojetí nového ustanovení právních předpisů k pravidelné měsíční informovanosti o údajích spotřeby tepla prostřednictvím náměrů indikátorů a o náměrech vodoměrů na teplou vodu sděluji:
1. Termín posunutí účinnosti chystaných změn v informování konečného spotřebitele k 1.1.2027 v případě, že přístroj registrující spotřebu na otopných tělesech nemá příslušné softwarové vybavení k dálkovému přenosu údajů v měsíční periodicitě znamená, že pro Vámi instalované indikátory bez příslušného oživovaného softwaru není možné splnit tuto povinnost, a proto se na tento případ týká…