Dotaz:
Řešíme případ vyúčtovaní, kdy odečtený stav vodoměru byl nižší než předchozí. Jak v takovém případě postupovat? K 31. 12. 2018 nebyl proveden odečet vodoměru, ale spotřeba byla určena průměrem, a tedy fiktivní stav byl 100 m3. Při výměně vodoměru v říjnu 2019 se ukázalo, že skutečný stav je jen 90 m3, tedy "spotřeba" - 10 m3. Byl osazen nový vodoměr se stavem 0 a k 31. 12. 2019 byl stav 14. Tedy nový vodoměr měl spotřebu 14, ale původní -10. Jak vykázat spotřebu za rok 2019? Má se vzít 14 nebo 4? Má se tedy přihlédnout k "záporné" spotřebě předchozího vodoměru? K minusové hodnotě došlo jen kvůli tomu, že fiktivní průměr počítaný v roce 2018 byl výrazně vyšší než skutečná spotřeba.
Odpověď:
Pro posouzení situace je zapotřebí znát důvod, proč nedošlo k odečtu vodoměru, v daném případě jde zřejmě o vodoměr na studenou vodu. Zavinění příjemcem služby (nájemce, vlastník jednotky) nebo zavinění zpracovatelem údajů (družstvo pronajímatel, SVJ nebo jimi pověřená firma) má rozdílný postup ke stanovení individuální úhrady. V případě, že příjemce služby neumožní odečet údajů na poměrovém měřiči studené vody, je mu obvykle zálohově zúčtována spotřeba ve výši průměrného nákladu měřených jednotek vztažená…